twitter
rss



  • Kaedah bermain dapat meransang interaksi sosial dan emosi. Ia juga menambah keyakinan dan mengurangkan rasa bosan
  • Bermain juga bertindak sebagai satu alat pemulihan, pengukuhan dan pengayaan. Permainan juga dapat memperkembangkan kekuatan fizikal, koordinasi dan ketangkasan. 
  • Selain itu, permainan juga dapat membentuk perkembangan tumpuan seseorang murid serta minat untuk menjelajahi dan mencipta idea.
  • Menurut Musa Daia (1992),  dalam Ahmad Mohd. Salleh (2004),  permainan merupakan satu cara melatih murid sebagai seorang manusia dan merupakan satu teknik yang baik untuk menjadikan pengajaran di sekolah lebih menarik dan praktis. Kanak-kanak akan memperoleh pembelajaran yang paling berkesan sekiranya mereka mempelajari sesuatu sesuai dengan minat, tujuan dan faedah mereka.
  • Beard dan Senioa (1980), melaporkan bahawa kajian  ahli psikologi menunjukkan bahawa kaedah mengajar yang berkemungkinan besar boleh menggerakkan murid untuk belajar atau mengekalkan motivasi yang baik ialah kaedah yang melibatkan mereka dengan aktif (Ahmad Mohd. Salleh, 1997).
  • Contohnya:
    • Memilih bola bernombor dalam baling. Kemudian menjawab soalan mudah mengikut nombor bola tersebut. Murid yang berjaya menjawab 2 soalan dengan betul diberi sebatang pensil.
    • Guru juga boleh melakukan permainan yang lebih kurang sama seperti contoh di atas. Hanya soalan sahaja yang berlainan. Selain itu main pasir, air dan bongkah secara berkumpulan dapat mendidik kanak-kanak bersabar, bersungguh-sungguh dan bekerjasama dalam kumpulan.




CARA PELAKSANAAN: 
  1. Menentukan tahap aras pengetahuan murid.
  2. Menentukan  bahagian yang perlu untuk menggunakan kaedah bermain
  3. Menentukan aktiviti bagi pelaksanaan kaedah bermain yang dijalankan.
  4. Menyediakan bahan-bantu mengajar  (BBM) yang sesuai dengan aktiviti permainan yang dijalankan.
  5. Menerangkan kepada murid peraturan dan cara permainan.
  6. Merekod perubahan tingkah laku murid sepanjang pelaksanaan
  7. perubahan pencapaian dan minat murid terhadap pelaksanaan aktiviti





0 comments:

Post a Comment