-
- Penggunaan
kaedah nyanyian terbukti berkesan dalam meningkatkan minat murid untuk
belajar. mengurangkan tingkah laku pasif, menggalakkan penglibatan aktif
murid sepanjang sesi P&P serta dapat meminimumkan masalah disiplin di
kalangan murid.
- Kaedah nyanyian
dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokan dan menghiburkan
dengan penggunaan elemen nyanyian dalam P&P.
- Ini dibuktikan
melalui murid- murid yang menjalani proses P&P menggunakan kaedah
nyanyian merasa lebih terhibur dan seronok untuk belajar jika dibandingkan
dengan murid- murid yang menjalankan proses P&P menggunakan kaedah
konvensional. Hal ini menyokong kenyataan Hj. Abd. Fatah (1994), iaitu
jika seseorang pelajar itu mengintegrasikan kedua fungsi otak dengan cara
yang harmoni, belajar.
- Ini selaras
dengan kenyataan Hj. Abd. Fatah (1994) yang mengutarakan bahawa jika
seseorang pelajar itu mengintegrasikan kedua fungsi otak dengan cara yang
harmoni, belajar akan menjadi seronok, daya pemusatan akan bertambah, daya
ingatan akan bertambah kuat, penggambaran cara dan imaginasi akan
bertambah baik untuk menyelesaikan masalah, dan pemikiran akan menjadi
lebih aktif.
- contohnya:
1. Guru
menunjukkan gambar rajah ‘rukun solat’ melalui Power Point.
2. Guru memperkenalkan setiap ‘rukun solat’ bersama gambar.
3. Guru
menerangkan setiap ‘rukun solat’ secara terperinci.
4. Guru
memaparkan lirik lagu ‘rukun solat’ melalui Power Point
5. Guru
memperdengarkan lagu ‘rukun solat’ kepada murid- murid
6. Murid
menyanyikan lagu ‘rukun solat’ bersama-sama berpandukan kepada lirik yang
dipaparkan.
7. Nyanyian
diulangi beberapa kali.
8. Murid-
murid menyalin lirik lagu di dalam buku tulis.
9. Sesi
soal jawab diadakan di akhir sesi P&P.
- Penggunaan
kaedah nyanyian terbukti berkesan dalam meningkatkan minat murid untuk
belajar. mengurangkan tingkah laku pasif, menggalakkan penglibatan aktif
murid sepanjang sesi P&P serta dapat meminimumkan masalah disiplin di
kalangan murid.
- Kaedah nyanyian
dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokan dan menghiburkan
dengan penggunaan elemen nyanyian dalam P&P.
- Ini dibuktikan
melalui murid- murid yang menjalani proses P&P menggunakan kaedah
nyanyian merasa lebih terhibur dan seronok untuk belajar jika dibandingkan
dengan murid- murid yang menjalankan proses P&P menggunakan kaedah
konvensional. Hal ini menyokong kenyataan Hj. Abd. Fatah (1994), iaitu
jika seseorang pelajar itu mengintegrasikan kedua fungsi otak dengan cara
yang harmoni, belajar.
- Ini selaras dengan kenyataan Hj. Abd. Fatah (1994) yang mengutarakan bahawa jika seseorang pelajar itu mengintegrasikan kedua fungsi otak dengan cara yang harmoni, belajar akan menjadi seronok, daya pemusatan akan bertambah, daya ingatan akan bertambah kuat, penggambaran cara dan imaginasi akan bertambah baik untuk menyelesaikan masalah, dan pemikiran akan menjadi lebih aktif.
- contohnya:
- Penggunaan
kaedah nyanyian terbukti berkesan dalam meningkatkan minat murid untuk
belajar. mengurangkan tingkah laku pasif, menggalakkan penglibatan aktif
murid sepanjang sesi P&P serta dapat meminimumkan masalah disiplin di
kalangan murid.
1. Guru
menunjukkan gambar rajah ‘rukun solat’ melalui Power Point.
2. Guru memperkenalkan setiap ‘rukun solat’ bersama gambar.
3. Guru
menerangkan setiap ‘rukun solat’ secara terperinci.
4. Guru
memaparkan lirik lagu ‘rukun solat’ melalui Power Point
5. Guru
memperdengarkan lagu ‘rukun solat’ kepada murid- murid
6. Murid
menyanyikan lagu ‘rukun solat’ bersama-sama berpandukan kepada lirik yang
dipaparkan.
7. Nyanyian
diulangi beberapa kali.
8. Murid-
murid menyalin lirik lagu di dalam buku tulis.
9. Sesi
soal jawab diadakan di akhir sesi P&P.