twitter
rss



    •  Penggunaan kaedah nyanyian terbukti berkesan dalam meningkatkan minat murid untuk belajar. mengurangkan tingkah laku pasif, menggalakkan penglibatan aktif murid sepanjang sesi P&P serta dapat meminimumkan masalah disiplin di kalangan murid.
    • Kaedah nyanyian dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokan dan menghiburkan dengan penggunaan elemen nyanyian dalam P&P.
    • Ini dibuktikan melalui murid- murid yang menjalani proses P&P menggunakan kaedah nyanyian merasa lebih terhibur dan seronok untuk belajar jika dibandingkan dengan murid- murid yang menjalankan proses P&P menggunakan kaedah konvensional. Hal ini menyokong kenyataan Hj. Abd. Fatah (1994), iaitu jika seseorang pelajar itu mengintegrasikan kedua fungsi otak dengan cara yang harmoni, belajar.
    • Ini selaras dengan kenyataan Hj. Abd. Fatah (1994) yang mengutarakan bahawa jika seseorang pelajar itu mengintegrasikan kedua fungsi otak dengan cara yang harmoni, belajar akan menjadi seronok, daya pemusatan akan bertambah, daya ingatan akan bertambah kuat, penggambaran cara dan imaginasi akan bertambah baik untuk menyelesaikan masalah, dan pemikiran akan menjadi lebih aktif.                                                                                                                                

    • contohnya:
1.   Guru menunjukkan gambar rajah ‘rukun solat’ melalui Power Point.
2.  Guru memperkenalkan setiap ‘rukun solat’ bersama gambar.
3.   Guru menerangkan setiap ‘rukun solat’ secara terperinci.
4.  Guru memaparkan lirik lagu  ‘rukun solat’ melalui Power Point
5.  Guru memperdengarkan lagu ‘rukun solat’ kepada murid- murid
6.  Murid menyanyikan lagu ‘rukun solat’ bersama-sama berpandukan kepada lirik yang dipaparkan.
7.  Nyanyian diulangi beberapa kali.
8.  Murid- murid menyalin lirik lagu di dalam buku tulis.
9.  Sesi soal jawab diadakan di akhir sesi P&P.



0 comments:

Post a Comment